Afdrukken
Ankeiler: Na jaren van onduidelijkheid en vertraging heeft Prorail nu bekend gemaakt dat de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn definitief doorgaat.

Na jaren van onduidelijkheid en vertraging heeft Prorail nu bekend gemaakt dat de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn definitief doorgaat. De aanbesteding is gegund aan Swietelsky Rail Benelux uit Oisterwijk. De aanpassingen aan de 88 kilometer lange spoorlijn moeten eind 2024 starten. Eind 2027 zal het project gereed moeten zijn.

Dagelijks maken circa 22.000 reizigers gebruik van deze spoorlijn en daarom is de Maaslijn belangrijk voor de mobiliteit in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, aldus Prorail. Op vier plekken langs de Maaslijn, Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver, wordt een extra spoor aangelegd. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor.

Dat deze spoorlijn nu geëlektrificeerd - en deels verdubbeld - gaat worden zorgt ervoor dat er niet alleen sneller, maar ook duurzamer kan worden gereden. Op verschillende plaatsen worden de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Daardoor kan de rijsnelheid omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur.

Naast de elektrificatie en de gedeeltelijke spoorverdubbeling wordt ook de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd. De aanbesteding omvat een waarde van 199,136 miljoen euro. De totale kosten van het project bedragen 358 miljoen euro.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@gl8media.nl.

Meer over

Deel dit artikel